juiste banden

• OzzY

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, ik heb een Civic Vtec uit 1990.

Nu heb ik daar 15“ x 195 x 50 (Uniroyal wet-tyre) ondergezet met als gevolg dat mijn achterbanden schaven aan de auto….als ik over een bultje of drempeltje heen rijd. En ik kan er niet meer met 4 personen inzitten. De originele maat is 14” x 185 x 60. Het zijn nog steeds de originele vering en dempers.

Wat is nu het beste, mijn auto verlagen en zwaardere veren laten monteren…of….overstappen naar 15" x 185 x 55 , een maatje smaller???

(ik moet zowieso 4 banden vernieuwen)

Alvast bedankt……….Groetjes……………

• Hondafreak

Je hebt ook van die dingen (dunno de naam) die je tussen de veren doet zodat die niet tever doorzakt maybe is dat iets

• Rohalt

Hmmm vaag, de omtrek van je wiel blijft over het algemeen gelijk als je groter gaat kwa velg, en 1 of 2 stapjes breder moet ook niet uitmaken. Als je nog je standaard setup heb met veren en dempers misschien zijn die een beetje slapjes geworden in de jaren ??

• CIVICLOWRIDER

Je rijd nu met 195/50/15. Waarom pak je niet een plattere band een 195/45/15. Ik snap trouwens niet dat de banden de wielkasten raakt als je met originele veren en schokbrekers rijd. Ik kocht mijn vorige Civic destijds ook met origineel spul en wielen met 195/50/15 en had toen nog meer dan genoeg ruimte over. Misschien is hij toch al verlaagd. Als je zeker weet dat het origineel spul is kan het zijn dat ze een ring van de veren afgezaagd hebben.

Succes ermee

groeten CIVICLOWRIDER

• badboy4life

Sterkere veren nemen ofsow…

• OzzY

Als t goed is heb ik donderdag een digitaal camera, kan ik fotos laten zien van de slijtage plekken.

• Luder

waarschijnlijk hebben je velgen een verkeerde et waarde

• Hondafreak

Ik heb nieuwe velgen besteld maar dunno de et waarde maar zijn wel voor mijn wagen dus ik mag toch wel aan nemen dat mijn ET waarde goed is???

• OzzY

Ja, inderdaag ik ben vandaag bij verschillende zaken langs geweest om naar mijn probleem te kijken. Ik heb nodig ET45 en heb nu ET35, dus de velg staat veel te ver naar buiten. De velg kan misschien “afgedraait” worden volgens hun (100 euro per velg!!!). Andere zwaardere vering schijnt niet veel te helpen…volgens hun.

Volgens mij kan ik beter deze velgen inruilen tegen andere die wel passen.

(merk KING 195x15x50)

Maar ik heb nog een andere vraag/probleem, als ik de auto start en wegrijdt gaat de lampje van de accu branden. Dit duurt een paar minuten, flikkert een paar keer en gaat weer uit. Dynamo en accu zijn doorgemeten en is 100%. Ben zelf elektricien….heb alle belangrijke kabels, zekeringen, lampen enz. gecontroleerd.

Waar kan ik nog meer naar kijken??

Alvast bedankt……….groetjes.

• EK4 VTi

Hallo

Nee dat mag jij niet. ET waarde is zeer belangrijk voor het rijgedrag van je civic (slijtage lagers, remmen capaciteit, weglegging, enz).

Als de velgen op je auto passen wil nog niet zeggen dat de ET waarde goed.

Ideaale ET waarde ligt tussen de 40 en 45.

Succes