Katalysator milieuvriendelijk? Heb daar mijn twijfels aan… afgezien van het hogere verbruik dat het oplevert (= snellere afname van onze kostbare grondstoffen) is er een tweede puntje wat ik laatst gehoord heb. Ik ken geen cijfers en beweer ook niet dat het verhaal waar is, maar het gaf mij stof tot nadenken.

Je moet ook kijken naar wat er vooraf gaat aan de productie van een katalysator. Nu schijnt daar platinum in te zitten (ik heb er nogmaals GEEN verstand van en weet niet of dit allemaal klopt).

En het schijnt zo te zijn dat bij de winnig van platinum (ik heb me laten vertellen dat 80% uit Rusland komt van de wereldmarkt) het milieu ook erg zwaar belast word.

Dus als je naar het complete leven kijkt van een katalysator schijnt het vies tegen te vallen. Ik heb trouwens geen idee of die vervuiling tijdens de winning nu erger is dan de ‘milieu-winst’ tijdens het gebruik onder je auto.

Kan iemand me meer over dit verhaal vertellen of over mee praten? Ik heb namelijk geen idee waar het vandaan komt.

Zelf lijkt het me ook een beetje zo'n poging van de overheden om interessant en milieuvriendelijk te lijken… net als het nieuwe rijden, belachelijk wie dat verzonnen heeft. Want daar heb ik wel verstand van, ik heb het zelf ook getest, en het werkt (zeker bij Honda motoren) absoluut niet. (Ik rijdt gemiddeld 1:14 tot 1:16 met gemak, en dat doe ik NIET door toepassen van het nieuwe rijden).