Civic VTEC-E stottert

  • Bernard Bos

    Hallo,

    Ik heb een Honda Civic 1,5 VTEC-E uit 1997. Auto bevalt goed maar helaas steeds minder.

    De motor stottert en houdt soms enorm in. Zolang hij op choke loopt is er niets aan de hand. Zodra hij echter warm is er het VTEC systeem zich er mee gaat bemoeien begint het gestotter.

    Stel je rijd 120 en het groen econo lampje brand. Er is niets aan de hand maar opeens voel je de motor inhouden en valt hij meer dan 10 km terug als je geen gas bijgeeft. Dan trekt hij weer op met veel moeite en uiteindelijk springt hij dan na een tijdje weer op groen. Voor je gevoel moet je hem er doorheen trappen.

    Ook kan het maar zo zijn dat hij er ineens vandoor gaat.

    Volgens mij heeft het iets te maken met het VTEC systeem.

    Wie kan mij helpen want de dealer zegt dat het zo hoort, yeah right!!

  • erik de graaf

    misschien is het benzinefilter wel aan vervanging toe omdat ie ook inhoud,

    en stottert

  • Bernard Bos

    Bedankt voor je reactie.

    Dat dacht ik dus inderdaad ook maar die heeft de dealer al vervangen.

    Gisteren even uitgeprobeerd op de snelweg. Ging goed totdat ik een keer plots het gas moest los laten. Daarna was hij helemaal weer in de war en begon het gestotter weer.

    Ik zou denken dat het iets is wat met een sensor te maken heeft of dat het VTEC systeem mechanisch niet in orde is.

    Ik hoop dat iemand iets dergelijks ook heeft meegemaakt dan weet ik iets beter in welke richting ik het moet zoeken.

  • honda4ever

    haal de accukabel eens los

    wacht een paar minuten en dan weer aansluiten

    zo reset je het systeem

    misschien werkt dat

  • Tino van Dam

    Ik ken het probleem….. ik heb een VTEC-E uit ‘99 en die heeft precies hetzelfde. Die van mij doet het ook als je +/- 80 km/h rijdt in z’n vijf. Hij houd dan soms iets in, dan ga je gas bijgeven, eerst wil hij dan niet echt en dan ineens gaat hij er als de brandweer vandoor.

    Ik hoop dat er iemand is die de oplossing van dit probleem weet want ook ik wordt er af en toe een beetje kriebelig van.

    PS heeft hij het bij jou altijd al gedaan of is het pas later gekomen????? die van mij heb ik nu een jaar en ik ken hem niet anders!

  • Bernard Bos

    Ik heb hem nu een jaar en ik ken hem ook niet anders. Eerst was het wel erger. Toen heeft de dealer het inlaatspruitstuk gereinigd, brandstoffilter vervangen en de boel “opnieuw” afgesteld.

    Daar is het toen wel beter van geworden. Met name de acceleratie en het brandstofverbruik werden er beter van. Ondanks het feit dat het een VTEC-E is vind ik het verbruik nog wel een beetje tegenvallen. Met een VW Polo met 1,4i 8v motor haalde ik een beter verbruik.

    Ik ga zo even de klem losgooien. Morgen moet ik er weer mee naar mijn werk en dan zal ik even laten weten of het effect heeft. Wij hebben nu nog garantie op de auto en als het niet helpt dan moeten ze er nog weer eens naar kijken.

    Het is wel raar. Soms is het net of iemand er even een aanhanger achter gooit en dan opeens er weer af haalt…..

  • Bernard Bos

    Dat werkte dus inderdaad goed. Dat wil zeggen, op een rit van 30 km heb ik geen gestotter meer ondervonden. Ik had ook het idee dat hij soepeler en regelmatiger liep.

    Het kan allemaal verbeelding zijn of wens der gedachte….maar ik denk dat ik die klem toch maar eens vaker los haal.

    Stom dat ik er zelf niet aan gedacht had. Ik heb het bij andere auto's ook wel eens gedaan.

  • Tino van Dam

    Super!!!! Dat ga ik dus vandaag ook meteen proberen. Ik hoop echt dat het help!

    Laat nog wel weten of het bij mij resultaat geeft.

  • Tino van Dam

    Nou Jammer hoor!!!! Het heeft bij mij geen enkele zin gehad.

    Ik heb een beetje het idee dat het gewoon in het motor-management zit. het gebeurt bij mij meestal rond de 2250 toeren.

    Ik ga eens een keer kijken of een misschien een ander management in te zetten is (chiptuning o.i.d.).

    Als er nog mensen zijn met een goed idee dan hoor ik het graag!!!!

  • Bernard Bos

    Jammer om te horen.

    Bij mij is het verschil echt duidelijk merkbaar. Niet alle schokken zijn eruit maar ik kan me voorstellen dat een deel ervan wordt veroorzaakt door het VTEC-E systeem.

    Misschien is er bij jou een sensor of iets dergelijks kapot. Dat zouden ze als storingscode in de garage moeten kunnen uitlezen.

    Ik had eerste het idee dat misschien de lambda sonde kapot was om dat hij bij mij in war raakte als ik het gas losliet. Dan komt het mengsel natuurlijk buiten de grenswaarde.

    Laat me nog even weten als je de oplossing gevonden hebt. Ben wel nieuwsgierig naar je oplossing.