motorcontrole-lampje

  • DeltaWhiskey

    Hallo mede honda-rijders,

    Ik heb een civic 1.5 hb uit 92.

    Sinds een maandje of 4 gaat tijdens het rijden, vooral als het warm weer is, mijn motor controle-lampje branden. Ik merk dan meteen dat ik een heel stuk van mijn vermogen kwijt ben, want optrekken gaat heel langzaam. Ik kan ook niet harder als 3500 toeren rijden dus mijn top is ong. 115 km/u. Als ik toch probeer om harder te rijden gaat de uitlaat klappen.

    Ik snap natuurlijk zelf wel dat ik ermee naar de dealer moet gaan om het probleem te verhelpen, maar toch hoop ik dat iemand, (die misschien hetzelfde heeft gehad) mij er iets meer over kan vertellen en of dit een ernstig defect is.

    Alvast bedankt voor de reacties,

    DeltaWhiskey uit Nijmegen

  • Rohalt

    Klappen uit je uitlaat klinkt als een probleem bij je onsteking.

    Je kan de foutcode zelf ontdekken door bij de ECU het aantal keren te tellen van het lampje dat knippert. ECU is te vinden bij de bijrijderkant onder je bekleding, ongeveer waar je je voeten neerzet.

    Ik weet niet uit m'n hoofd wat de foutcodes zijn, zal ik proberen op te zoeken, of als iemand anders dit leest en die weet het, dan lees je het wel.

    Maar anders is het handiger even langs de dealer te rijden om hem uit te laten lezen.

  • Rohalt

    Hier foutcodes en uitleg zoals het bij de CRX is, volgens mij komt het bij de meeste andere honda's ook wel overeen tussen bouwjaar 1988 - 1995

    Wellicht kan je er wat mee !!

    Foutcodes

    Bij de ED9 staat elke knippering voor een getal, knippert het lampje dus bijvoorbeeld 11 keer dan betekend dat dus dat er een foutcode 11 is. Elke foutcode word gevolgd door een korte pauze. Meerdere foutcodes zijn dus mogelijk.

    Bij de EE8 is het knipperen onderverdeelt in tien- en enkeltallen. Een lange staat voor een tiental en een korte knippering voor een enkeltal. Dus bijvoorbeeld 2 lange knipperingen en 2 korte betekend dit dus foutcode 22. Elke foutcode word ook hier gevolgd door een korte pauze en ook hier zijn meerdere foutcodes dus mogelijk.

    Continue = Regeleenheid

    1 = Lambda sonde 1

    2 = Lambda sonde 2

    3 = MAP sensor (Manifold Absolute Pressure)

    4 = BDP - sensor. (Bovenste Dode Punt)

    5 = MAP sensor (Manifold Absolute Pressure)

    6 = TW sensor. (Temperatuur Water)

    7 = TH sensor (gasklephoek)

    8 = BDP - sensor (Bovenste Dode Punt)

    9 = BDP - sensor (Bovenste Dode Punt) Alleen voor 1,6 L

    10 = TA sensor (Temperature Air)

    11 IMA (Idle Mixture Adjustment). CO potmeter

    12 EGR Lift sensor (Exhaust Gas Recirculation)

    13 PA sensor. (Pressure Atmosferic) Buitenluchtdruk

    14 EACV klep (Electronic Air Controlled Valve)

    15 Ontsteking uitgangssignaal (Toerenteller).

    16 Verstuivers (behalve 1,6 L zonder kat.)

    17 VSS (Vehicle Speed Sensor) Snelheidssensor

    18 Ignition Timing (Vacuumvervroegerssignaal)

    19 Automatic Transmission Lock Up Control Solenoid (Vergrendelklep Automatische transmissie) Alleen 1,5 L

    20 ELD (Electrical Load Detector)

    21 VTEC Solenoid (Magneetventiel) VTEC voor.

    22 VTEC Oil Pressure Switch (Oliedrukschaakelaar) VTEC voor.

    23 KS sensor (Knock Sensor) Pingelsensor

    30 Automatisch Transmissie Signaal: “A” / SEAF / SEFA / TMA of TMB

    31 Automatisch Transmissie Signaal “B”

    35 TCSTB signaal. (TCS)

    36 TCFC signaal. (TCS)

    41 Lambda 1 (primair) – Storing in de verwarming. Alleen D16Z6, D16Z7 en B16A2 motoren

    41 LAF Sensor (Linear Air Flow) Lambda sonde verwarming. Alleen D15Z1 motor.

    42 Lambda 2 – Storing in verwarming.

    43 Fuel Supply System - Storing in brandstoftoevoer of Lambda sonde 1

    44 Fuel Supply System - Storing in brandstoftoevoer of Lambda sonde 2

    45 Brandstof te ‘arm’ of te ‘rijk’

    47 Spanning brandstofpomp.

    48 LAF Sensor (Linear Air Flow)

    51 Magneetventiel VTEC (achter)

    52 Oliedrukschakelaar VTEC (achter)

    53 Pingelsensor achter.

    54 CKF Sensor (Crankshaft Speed Fluctuation) krukstandsensor

    58 BDP Sensor 2 (Bovenste Dode Punt)

    59 BDP sensor 2 (Bovenste Dode Punt) Cilinder 2

    61 Lambda 1 Verwarming (Primary) Te hoge, te lage spanning of trage reactie

    63 Lambda 2 Verwarming (Secondary) Te hoge, te lage spanning of trage reactie

    65 Lambda 2 Verwarming (Secondary)

    67 Katalysator systeem – Werking beneden peil of defect systeem

    70 Automatische transmissie storing (defect of storing in aansturing)

    71 Cilinder 1 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    72 Cilinder 2 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    73 Cilinder 3 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    74 Cilinder 4 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    75 Cilinder 5 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    76 Cilinder 6 - Mislukte of willekeurige ontsteking.

    80 Uitlaatgas recirculatie systeem - Onvoldoende stroming gedetecteerd

    86 ECT Sensor (Engine Coolant Temperature)

    90 Evaporative Emission Control System – Lek in het brandstofsysteem in de buurt van de tank

    91 Brandstofdruk in de tank te laag.

    92 Evaporative Emission Control System – Onvoldoende afvoer

  • DeltaWhiskey

    Hey Rohalt,

    Hartstikke bedankt voor je reactie en je uitleg!! Ik ga vanmiddag meteen aan de slag, mocht het niet lukken dan rijd ik wel langs de dealer.

    Ik houd je wel op de hoogte wat er nou aan de hand was.

    Groetjes DeltaWhiskey