Kleppen stellen Vtec-E ???

• Button

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Vtec-E bwjr. 6-'97.

Ik was altijd in de veronderstelling dat deze motor zelfstellende kleppen heeft.

Nu kwam ik laatst in gesprek met een andere Vtec-E rijder die mij vertelde dat hij om de 20.000 km zijn kleppen liet stellen omdat de garage zegt dat dit wel degelijk moet en dat dit belangrijk is voor het goed functioneren van het Vtec-systeem.

Weet iemand of dit juist is ????

• Jeroen

Ik heb in die periode (1997) bij een Honda dealer gewerkt in de werkplaats maar er is mij niets bekend over het feit dat de kleppen van een Vtec E om de 20.000 aandacht nodig hebben. Ik zie ook eerlijk gezegd niet het verband tussen kleppen stellen en het juist functioneren van het Vtec E systeem. Dit systeem werkt op basis van het uitschakelen van 1 inlaatklep per cilinder dus oke, dat moeten enigszins de inplaatkleppen die overblijven redelijk goed zijn. Maar dan nog, lijkt mij de gewone interval van 40000 KM voldoende.

• Button

Bedankt voor je reactie Jeroen…

Dus als ik het goed begrijp heeft deze motor geen zelfstellende kleppen, maar moeten ze om de 40.000 km gesteld worden….?!

• Arnold

geen zelfstellende kleppen, en om de 80-100 dkm is ruim voldoende hoor.

• Daniel

Bij Honda geven ze aan dat je om de 20.000km de kleppen moet stellen, maar zolang de auto niet op gas rijdt wat bij de Vtec-E niet mag en er normaal mee gereden wordt hoef je nooit te stellen.

Wel kan je het natuurlijk controleren.

Inlaat heeft een speling van 0,20 en uitlaat een speling van 0,25 en je moet het koud stellen of maximaal handwarm.

Het stellen gaat net als bij elke honda motor.

Het werkt met een stelbout en is gemakkelijk af te stellen