motor zweet

• Tim

Heb sinds kort een civic 1.5 DXI uit 93. Omdat dit mijn eerste auto is, doe ik een beroep op jullie ervaring. De auto start en rijdt prima. Alleen motor zweet aan de voorkant (als je voor de auto sta), je ziet dus een beetje olie aan de onderpakking. Is dat normaal ?

Verder ligt geen olie op de grond bij stilstaan (ook niet na een nacht) en in de koelvloeistof zie ik niet zwart, wel groen van kleur.

Koelvloeistof reservoir is wel bijna leeg. Hoe kun je trouwens dit bijvullen ?

• Ben

Over de motor kan ik je niet veel vertellen. Het bijvullen van de koelvloeistof is net zo simpel als het sproeiwater bijvullen. Je haalt de dop van het reservoir en vult nieuwe koelvloeistof bij. Er staan op het reservoir een minimum en een maximun streepje. Vul de koelvloeistof bij tot iets onder het maximun er van.

Laat het reservoir niet helemaal leeg staan, gaat je motor koken en komt de damp onder de kap vandaan. Mocht dit wel zo zijn dan moet je ook de radiateur bijvullen.

Hou je olie ook in de gaten. Heb ooit een Daihatsu Charade gehad die nam 1 liter olie in de maand ;-) Kon dit ook merken als ik de pijlstok er uit haalde. Bij draaiende motor kwam er een flinke luchtdruk uit het pijpje en speugde die reelijk veel olie naar buiten. Van iemand te horen gekregen dat de motor flink onderdruk had. Dat veroorzaakt zou zijn door fel optrekken tot in hoge toeren. Motor had daardoor schade opgelopen. Was een 1.3 efi.

Maar ja gelukkig heb ik meer verstand van beveiligen en als ik tegenwoordig een auto koop breng ik hem zowie zo voor een ANWB-keuring weg.

• Rohalt

Meestal zweet een honda bij je carterpan, die boutjes gaan gewoon door de tijd wat losser zitten door de warmte en het afkoelen.

Koelvloeistof inderdaad bij vullen zoals de vorige tekst al zegt !!

Als je koelsysteem in orde is zal je bijna nooit je vloeistof hoeven bijvullen.

• Tim

Het zweet inderdaad bij de onderpan, kan dat kwaad ?

Kan ik de koelvloeistof van halford of kwik-fit er bijvullen of is het beter die van de Honda dealer ?

• Rohalt

Kan verders geen kwaad, maar kan me voorstellen dat het er verontrustend uitziet als je er niet veel kijk op hebt.

Koelvloeistof maakt niet uit, gewoon een flesje ofso bij halfords is goed, als je er maar geen gewoon water bijgooid ;-)

• Tom

met een klein beetje gewoon water, zal de vries temperatuur iets terug lopen, misschien van -26 gr. naar -24 gr. dus veel kwaad kan dat ook niet, als het maar geen liters zijn. Zou trouwens bijvullen met koude motor, en dan net iets boven minimum. Als de motor warm wordt, zet de koelvloeistof uit, en zal het peil steigen. daarom heet het ook een expansievat. Dus bij koude motor NIET tot max vullen, doe je dit wel, dan zal 'ie bij heet worden het teveel via de dop eruit gooien……