Hallo,
De huidige middendemper van mijn '94 civic ESI is verrot en daarom heb ik een nieuwe nodig. Als iemand er nog een heeft liggen hoor ik dat graag (zie ook mijn post van twee dagen geleden). Ik kreeg het volgende idee en ben benieuwd naar jullie reactie:
Ik heb een middendemper van een 1.5 op de kop getikt die ook onder mijn auto past, maar de pijp hiervan is dunner dan die er onderuit komt (buitendiameter 4,1 i.p.v. 4,6 centimeter). Bovendien is de pot die erin zit veel korter en dunner. Aangezien een 1.5 en mijn ESI 35 pk's van elkaar verschillen lijkt het mijn niet verstandig om de demper van de 1.5 onder mijn auto te hangen. Mijn idee: Ik zou de pot uit de 1.5 middendemper er tussen uit kunnen slijpen en deze vervangen voor een stuk rechte pijp. Mijn hele uitlaatsysteem zou na deze modificatie bestaan uit een uitlaatsspruitstuk, dan de katalysator, vervolgens de gemodificeerde 1.5 uitlaat en als laatste een Laser einddemper. Ik ben benieuwd of iemand weet wat ik in dat geval kan verwachten wat betreft vermogen verlies/winst en toename van lawaai.
Een tweede mogelijkheid die ik overweeg is het aanschaffen van een Supersprint uitlaatdeel. Deze kost ongeveer 170 euro en heeft, net als de door mij bedachte aangepaste 1.5 middendemper, geen pot: het is dus een pijp met een aantal bochten. Ook hier mijn vraag: wat kan ik verwachten wat betreft vermogen en lawaai?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Bart.