kleine kinderen en sportuitlaat

• Harald

hallo mensen,

zit met een issue,

ik hou nogal van een lekker uitlaatgeluidje. dat standaard gepruttel is niks voor mij. liever niet altans. maar deze zomer verwachten wij onze eerste kind en naar wat ik heb gehoord is met name een baby en een sportdemper niet echt een goede combinatie (dat ze blijven huilen en niet slapen ofzo maar daar komt het op neer)

maar je hebt nu ook die demper met verwijderbare demper. vraag me nu af hoe stil ze zijn met zo'n demper, ken ze wel zonder.

wat is jullie mening of ervaring ermee.

m.v.g.

harald

• foo fighter

klopt dan is de uitlaat niet meer te horen, althans door gebruik te maken van de demper in de uitlaat maakt een Panda meer geluid.collega van mij heeft `m onder z`n impreza en zonder demper is het geluid gewoon “niet normaal zo vet”

en met demper hoor je niks is ook voor de apk handig.ding is van Tenzo R

• Arnold

wat is daar zo handig aan dan voor de APK?

• foo fighter

voor de APK mag je uitlaat maar een aantal decibels produceren en het is makkelijker om er een demper ook wel silencer genoemd er in te zetten dan je hele uitlaat moeten vervangen voor de APK.als ie goedgekeurd is haal je de silencer er weer uit en kan je weer knallen

• Arnold

en waar staat dat in het APK regelement?

• foo fighter

dat is gewoon zo! voor teveel herrie kun je toch ook een bekeuring krijgen of niet dan?eigenwijs

• OzzY

Ze hebben me met mijn vorige civic aangehouden vanwege “te overdreven produktie van onnodige geluid” ofzo. Ik had een luchtfilter + Bosal uitlaat (compleet), toen in guldens kostte het 90 gulden. En toen ze erachter kwamen dat ik ook geen katalysator meer had kwam er nog eens 90 guldens bij.

Auto was van 1988, fabrieks uitgerust met kat. maar van de wet is het pas verplicht vanaf 1992. Doe je nix tegen, alleen maar betalen.

• Arnold

eigenwijs noem je mij?

onderbouw eerst maar eens jouw bewering wat betreft de APK regels.

en we hebben het nu dus over APK he en niet over de wegenverkeerswet

• .foo fighter

hoef ik niet is gewoon zo

• Arnold

en je noemt mij dus eigenwijs? jij bent degene die eigenwijs is!

hierbij de regels die in het APK boek staan:

APK keuringseisen:

artikel 5.2.11

1. uitlaat moet gasdicht zijn met uitzondering van afwatering.

2. uitlaat deugdelijk bevestigd

3. auto moet blijven behoren tot goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2

4. auto moet moet blijven behoren tot goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2

van het besluit geluidsproduktie motorvoertuigen. AAN DEZE EIS WORD NIET

GETOETST TIJDEN DE PERIODIEKE KEURING TEN BEHOEVE VAN DE

AFGIFTE VAN EEN KEURINGSRAPPORT

5. personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem

geen hoger geluidsnivo produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld

in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB.

AAN DEZE EIS WORD NIET GETOETST TIJDENS DE PERIODIEKE KEURING

TEN BEHOEVE VAN DE AFGIFTE VAN EEN KEURINGSRAPPORT.

REGELING PERMANENTE EISEN:

titel 3 artikel 2.3.1

2. meting geluidsnivo personenauto's

NIET VAN TOEPASSING VOOR APK.

ik hoop dat je nu inziet dat je onzin uit loopt te kramen, ik keur al een aantal jaren personen auto's en bovenstaande tekst komt letterlijk uit het APK boek.