3de inlaatklep bij honda??

  • Mautje

    Beste mensen,

    zoals jullie al weten heeft bijna elke honda tegenwoordig een VTEC 4 cilinder 16V motor,dus 4 kleppen bij elke cilinder, maar wat ik laatst hoorde vond ik zelf best raar…

    had namelijk gehoord dat elke 16V honda motor bij hoge toeren (4500+t/min) een derde inlaatklep erbij kreeg, dus 3 inlaat- en 1 uitlaatklep..vind het heel raar want als je hoge toeren draait heb je ook heel veel verbranding en de verbrandingsgassen moeten ook ergens uit kunnen, maar via 1 klep in toch te weinig als je nagaat dat de zuiger bij hoge toeren soms wel 50 keer op en 50 keer neer gaat op 1 seconde…

    kan iemand mij misschien meer info geven??

    alvast bedankt

    groetjes Mautje..

  • Dodo

    Ik geloof niks van dat verhaal… ik vermoed dat iemand wat dingen door elkaar gehusseld heeft. (misschien per ongeluk, begrijp me niet verkeerd aub)

  • SpeedFreak

    De VTEC motor is voorzien van twee bovenliggende nokkenassen, aangedreven door een speciale distributieriem.

    Per cilinder zijn er twee inlaat- en twee uitlaatkleppen, die echter zowel aan inlaat- als uitlaatzijde door drie tuimelaars wordt bediend. De buitenste twee tuimelaars volgen elk een lage nokvorm en de middelste een hoge nokvorm.

    De kleppen worden door de twee buitenste tuimelaars rechtstreeks ingedrukt. Men noemt deze de primaire en de secundaire tuimelaars.

    De primaire en secundaire nokken geven een verschillende kleptiming en verschillende lichthoogte.

    De middelste hoge nok werkt als het VTEC systeem is ingeschakeld en bedient beide kleppen tegelijk met eenzelfde openingshoek en grote kleplichthoogte.

    t Gaat voornamelijk over de Vtec systeem maar voor meer info kijk hier,

    http://members.lycos.nl/Geniaal/VTEC.html

  • SpeedFreak

    deze link werkt beter

    http://members.lycos.nl/Geniaal/