probleem met vtec-e

• Vtec-e

Ik heb eigenlijk 2 probleempjes met mijn Civic 1.5 vtec-e uit 1998. Ten eerste het verbruik, 1 op 12 bij een normale rijstijl en net 1 op 14 bij een zijnige rijstijl, lijkt mij aan de hoge kant, zeker gezien de vtec-e. Het tweede probleem is iets lastiger. Bij een constante snelheid tussen 80 en 110 km/u in de 5e versnelling versneld de auto soms vanzelf (ongeveer 10 km/u) terwijl de motor wel in de econo mode blijft. Zelf heb ik het gevoel dat de motor uit de vtec-e mode schakelt terwijl dat niet moet en dat beide problemen met elkaar te maken hebben. De dealer kan tot nu toe niets vinden. Kan iemand mij helpen?

• André

Hoi Vtec-E,

Inderdaad is het verbruik van je Vtec-E wat aan de hoge kant, wellicht kun je

een flesje injectie reiniger proberen.

Ik heb zelf ook een Vtec-E , mijn slechste verbruik was 1 op 13, 7 en m'n beste

1 op 17,9 (bij normale rijstijl)

In de zomer kun je natuurlijk een beter verbruik halen dan in de winter….alhoewel

als je airco hebt…..

Dat de motor af en toe versnelt bij een bepaald aantal toeren is normaal, dat heb ik

zelf ook….het schijnt dat dan de Vtec overschakelt van 12 naar 16 kleppen.

• Vtec-e

Hoi André

allereerst bedankt voor je reactie.

Het klopt inderdaad dat de vtec-e kan schakelen tussen 12 kleppen(zuinig) en 16 kleppen(pittig), tevens wordt het brandstof/lucht mengsel in de econo(12 kleps) mode armer zodat er zuiniger gereden kan worden. Buiten het brandstof verbruik is er een aanmerkelijk verschil in vermogen, in de econo mode ca 15 pk minder. Wanneer de vtec dus naar de 16 kleps mode schakelt heb je dus ca 15 pk meer en de auto versneld behoorlijk. De vtec hoort te schakelen naar de 16 kleps mode wanneer je gas geeft of wanneer je toerental rond het schakelpunt ligt, ca 3100 rpm kan door de rij invloeden van buiten af (wind etc.) de vtec ook vanzelf schakelen.Bij mij gaat de auto soms versnellen als ik bv 80 in de 5e versnelling rijdt (ca 2200 rpm), het econo lampje blijft op dat moment branden, dus het lijkt of er nog steeds economisch wordt gereden. Blijft bij jou het econo lampje ook branden als de auto versneld? Voor wat het brandsof verbruik betreft; Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik heb nog 6 maanden garantie dus de dealer mag zich eerst op de auto uitleven ,ik heb liever dat zij het oplossen voordat ik zelf bezig ga.

Groeten vtec-e